Cambó, Galilea, 1924
A Francesc Cambó se l’ha definit com “l’empresari cultural i «el mecenes» noucentista per excel·lència […]; el primer polític català, i també espanyol, a tenir uns projectes culturals propis, clarament vinculats a la seva estratègia política.” (Riquer, La imaginació noucentista, 2009)
Aquestes vessants van ser sempre inseparables de l’obra de Cambó: el compromís polític, l’acció cultural, i cadascuna de les seves manifestacions grans o petites, varen formar sempre part d’un sol i únic projecte, un sol i constant compromís amb el país, desenvolupat al llarg de tota una vida. Així, Cambó va fer el que avui anomenem política cultural d’acord amb un pla general de transformació del país, aplicant el seu cèlebre afany organitzatiu a esferes molt diverses, i explorant sistemes de gestió cultural moderns i eficients. Tot i que es va centrar sobretot en el mecenatge editorial i pictòric, amb uns fruits durables i socialment ben reconeguts avui (vegeu els apartats d’aquest web “Iniciatives editorials” i “Pintura”), Cambó també es va interessar per altres àmbits de la cultura com ara l’arqueologia, la música o el patrimoni religiós, i es va preocupar per l’assistència social i la beneficència. I en tots ells hi va deixar una traça de compromís i de suport personal i –molt sovint– econòmic.
Tot plegat representa una activitat intensa i durable, portada a terme des de Catalunya i des de l’estranger, amb la finalitat última de situar la cultura catalana al nivell de les altres cultures d’Europa. En aquest sentit, Cambó va tractar de construir o millorar les condicions de la feina acadèmica i professional en l’àmbit català, per tal de facilitar-ne la integració en l’àmbit europeu i internacional. Es molt notable veure avui que molts dels projectes iniciats o acompanyats per ell fa prop de cent anys han tingut un paper important en l’estructuració de l’activitat literària i científica en llengua catalana.
Aquesta secció vol deixar testimoni dels fruits d’aquesta obra, materialitzada a través d’accions tan diverses com la creació i el finançament de centres educatius i sanitaris, seminaris, càtedres, cicles de conferències, exposicions, concursos o excavacions arqueològiques; així com l’establiment de fundacions, subvencions, patrocinis, ajuts, beques i deixes testamentàries.
Així, algunes persones i institucions portaran per sempre el nom de Cambó lligat a la seva pròpia història. És el cas de:
Sense ànim d’exhaustivitat, podem donar detalls d’algunes d’aquestes accions.
La preocupació que va demostrar Cambó per la formació de les noves generacions d’intel·lectuals, artistes i professionals ha fet que, entre altres qualificatius, s’hagi arribat a caracteritzar de “pedagògic” el tipus de mecenatge que va dur a terme. En paraules d’Alexandre Galí, per exemple, sense descartar les motivacions sentimentals d’adhesió a la gent i a la terra, hi havia en les seves obres “la dèria del polític i per tant de l’afaiçonador, o educador, si es vol, del seu poble.” (Galí, Història de les institucions i del moviment cultural a Catalunya. 1900 a 1936, 1986)
Alguns exemples en deixen clar testimoni.
A la Fundació Bernat Metge, fundada per Cambó l’any 1922, es van establir, el 1925, dues càtedres, una de grec i una de llatí, des de cadascuna de les quals s’impartien dos cursos, un d’elemental i un altre de superior. Va ser des d’aquesta plataforma que Carles Riba va poder portar a terme la formació filològica de nivell acadèmic que per motius polítics no podia continuar exercint a l’Escola superior de Bibliotecàries. Aquell any 1925 Cambó també va contribuir a sufragar els estudis de Riba a París, durant dos mesos. També en aquesta etapa, i durant tres anys, va establir les condicions materials necessàries perquè Ferran Soldevila pogués escriure la seva Història de Catalunya. (Per a més informació sobre aquests i altres personatges vegeu l’apartat Col·laboradors de la Fundació.)
Durant la dictadura de Primo de Rivera, del 1923 al 1930, quan les institucions públiques que ho havien fet fins aleshores ho tenien vetat, Cambó fou un dels mecenes privats que va contribuir a sostenir i promoure les activitats del principal centre acadèmic del país, l’Institut d’Estudis Catalans.
Josep Alsina i Bofill, president de l’IEC entre el 1974 i el 1978, en un article commemoratiu de la mort de Cambó que aplegava valoracions de diverses personalitats, “El político, el mecenas y el catalán visto por los hombre de hoy”, va deixar constància del reconeixement de la institució al seu benefactor:
Todos conocen a Cambó como uno de los más eficientes y generosos mecenas de la cultura catalana. Todos saben que la “Fundació Bernat Metge”, la “Fundació Bíblica Catalana”, las traducciones de Shakespeare, de “La Divina Comèdia”, y tantas otras, son empresas iniciadas y apoyadas exclusivamente por él. Su ayuda al “Instiut d’Estudis Catalans” es menos conocida, pese haber sido muy importante. Durante la dictadura de Primo de Rivera, Cambó y Patxot fueron los dos soportes fundamentales del “Institut”; y, aparte de esta ayuda regular, Cambó se hizo cargo íntegramente de la edición del “Repertori de la Literatura Catalana Antiga”, de Massó i Torrents. Por todo ello Cambó ha de ser condiderado como uno de los grandes amigos del “Institut”. (Alsina 1976)
El març de l’any 1931, Cambó va contribuir a dotar el concurs “Montserrat vist pels pintors catalans”, en concret el premi Abat Oliba, amb 10.000 pessetes (que aquell any va guanyar Francesc Domingo). Les més de 400 obres presentades a concurs es van exposar a Montserrat i al Palau de les arts decoratives de Barcelona.
L’any següent Cambó va oferir un rellançament dels Jocs Florals que finalment no es va dur a terme. En una carta adreçada al Consistori dels Jocs hi proposava:
En ocasió del centenari de l’«Oda a la Pàtria» de Bonaventura Carles Aribau i del setanta-cinquè aniversari de la restauració dels Jocs Florals de Barcelona ofereixo l’establiment d’un premi anyal de 2.500 pessetes. […] (citat per Galí 1986)
Els Estudis Universitaris Catalans (EUC) eren un ensenyament de caràcter universitari que es va iniciar el 16 d’octubre de 1903, arran del Primer Congrés Universitari Català, com a resposta a la negativa del rector de la Universitat de Barcelona, Rafael Rodríguez Méndez, a acceptar el català com a llengua de comunicació. En no poder comptar amb cap autorització oficial per instal·lar les aules a la Universitat, les classes s’impartien a l’Ateneu Barcelonès, a l’Escola Industrial i a la Biblioteca de Catalunya. L’any 1941 Cambó va sufragar dos dels cursos de la nova etapa dels EUC, cosa que va permetre la seva represa d’activitats, clandestina, l’any 1942. Accedia, així, a una petició que li feia per carta un jove Josep Palau i Fabre, juntament amb dos signants més, Frederic-Pau Verrié i Santiago Rey, el 29 de desembre del 1941.
[…] Hem cregut que aquests dos elements –professors i estudiants—haurien de reunir-se novament per tal de realitzar una tasca que, avui, més que mai, ens sembla ineludible. Tasca que vindria a ser la continuació de la que tan eficientment portaven a cap els E. U. C. i que d’una manera ben generosa havien subvencionat fins a l’any 1936 un grup de patricis. Com sigui que les actuals circumstàncies aconsellen de no buscar contribucions massa disperses, ens adrecem a vós –a qui el mestre Llongueres té l’amabilitat de presentar-nos—esperant que voldreu interessar-vos-hi, i no dubtant gens que fareu el que podreu com amb tantes altres empreses culturals del nostre país. […] (Arxiu de l’Institut Cambó)
Cambó va fer dues donacions força quantioses a la Mútua Escolar Blanquerna. Aquesta institució pedagògica, que comprenia l’Escola Blanquerna i les acadèmies Monturiol i Elisenda, es va fundar el 1924 per poder continuar l’obra de l’Escola Graduada de la Mancomunitat, suprimida per la dictadura. Van cofundar-la el metge Baltasar Pijoan i el pedagog Alexandre Galí, que en va ser l’assessor pedagògic i el primer director. La mútua va rebre, des de l’inici, la protecció de Joan Ventosa i de Cambó mateix. L’Escola Blanquerna ha estat considerada “la millor experiència escolar en l’àmbit de l’ensenyança primària de la primera meitat de segle” (Montserrat, Estudios culturales. Una introducción, 2007).
Hi va estudiar un sector important de la burgesia barcelonina, com ara Albert Vehils, fill del col·laborador de Cambó Rafael Vehils; Maria Rosa Trias de Bes, filla del catedràtic i marmessor de Cambó Josep M. Trias de Bes i Giró; els fills de Josep M. Casabó, diputat i també col·laborador de Cambó; Jordi (Marc) Taxonera, futur cèlebre monjo de Montserrat; els fills de Manuel Carrasco i Formiguera; Antoni M. Badia i Margarit; Pere Pi-Sunyer; Frederic i Josep Rahola, Agustí Mercè i Varela, Agustí Bassols; Marià Vila-d’Abadal; Joan Dexeus i Trias de Bes; Alexandre Cirici i Pellicer (Ribas, Retrat d’una elit catalanista. Deixebles i hereus de Cambó, 2008 i Galí 1986).
Finalment, tenim constància que Cambó abonava anualment una certa quantitat a l’Orfeó Català per a la publicació de la Revista Musical Catalana (Jardí,Cambó. Perfil biogràfic, 1995). Fundada per l’Associació Orfeó Català l’any 1904 i dirigida per Lluís Millet i Pagès, bon amic de Cambó, va aparèixer de manera ininterrompuda fins al 1936 com a butlletí de l’Orfeó. L’any 1984 va reprendre l’activitat en una segona etapa renovada. A banda d’oferir crítiques, cròniques de concerts i ressenyes de les obres musicals del país i de l’estranger, i notícies sobre els actes dels altres orfeons de Catalunya, se centrava sobretot en la musicologia; va tenir col·laboradors de molt renom dins el món de la música.
L’any 1929, Cambó va fundar el Conferentia Club. En paraules de Carles Soldevila, que en va ser el secretari, en la primera Memòria del Club, «la idea de dotar Barcelona d’una entitat d’aquesta mena feia anys que ‘flotava en l’ambient’”. Soldevila, mencionant la dificultat de trobar llavors a Barcelona una sala de conferències adequada a les necessitats del Club, n’explica la gènesi:
Tothom reconeixia que era aproximadament una vergonya que una ciutat d’un milió d’habitants manqués en absolut d’un organisme dedicat a promoure conferències de cultura. […] Calgué —és just reconèixer-ho— que el Sr. Francesc Cambó convoqués mitja dotzena de dames i mitja dotzena d’homes de professió diversa perquè la idea passés ràpidament a la realitat. (Soldevila, Conferències de l’any 1929, 1931)
Es tractava d’una associació creada amb l’objectiu declarat de promoure les inquietuds culturals entre les classes altes barcelonines, amb menció expressa a la participació de les dones. Les conferències que organitzava el club s’impartien a l’hotel Ritz o bé al domicili de la seva presidenta, Isabel Llorach i Dolsa, que vivia en una mansió al carrer de Muntaner tocant a la Travessera de Gràcia. En aquesta casa també s’hi reunia la Junta directiva de l’associació, formada, als inicis, pel vescomte de Güell, vicepresident; Carles Soldevila, secretari; Pere Bosch i Gimpera, vicesecretari, i Eusebi Bertrand i Serra, tresorer. Els vocals eren: la duquessa de Santángelo, la marquesa de Vilanova i la Geltrú, la baronessa de Güell, la baronessa d’Olivar, Francesca Bonnemaison, Àngels Bosch d’Esquerdo, Maria de Despujol de Ventosa, Mercè Garí, Pilar Moraleda d’Arnús, Lluís Bosch Labrús, Joan Estelrich, Miquel Ferrà, August Pi Sunyer, Nicolau Rubió i Tudurí, Miquel Vidal i Guardiola.
Les conferències pronunciades durant els dos cursos –el de primavera i el de tardor– de l’any 1929 es van publicar l’any 1931 en un volum, amb prefaci de Joan Estelich, que també incloïa la citada Memòria anual, redactada per Carles Soldevila. Aquest document en dóna, entre altres detalls d’organització, el nombre de socis assolit: 475, el 1930.
L’any 1936 en van cessar les activitats. I es van reprendre, per poc temps, el 1947, amb Joan Estelrich de secretari. El Club va tenir conferenciants de prestigi, com ara René Benjamin, Pere Bosch i Gimpera, Ernest Bovet, Theodor Däubler, Henri Focillon, Federico García Lorca, Oleguer Junyent, Hermann Keyserling, André Maurois, Antoine Meillet, Alexandre Moret, Ortega y Gasset, Paul Mazon, Paul Pelliot, Jean Piaget, Josep Pla, Josep M. de Sagarra, Jaume Serra Hunter, Giuseppe Ungaretti, Ferran Valls i Taberner, Paul Valéry, Walter Gropius, Ramón Gómez de la Serna, Gregorio Marañón, Salvador de Madariaga, Giovanni Stepanow, , Pietro Romanelli, Nicolae Yorga, Karl Vossler, Tadeusz Zielinski. I va ser l’escenari d’altres esdeveniments culturals, com ara un concert de la clavecinista Wanda Landowska.
Cambó es va mantenir tota la vida molt a prop d’aquelles veus i institucions dins l’Església que tenien major rellevància a la vida social i cultural de Catalunya. Això també es va traduir en actes de suport i mecenatge en diverses formes. Un paper ben especial varen tenir les accions en favor de les activitats tant religioses com culturals i de recerca del Monestir i la Comunitat de Montserrat, als quals va fer diverses donacions, públiques i privades. En una carta a l’abat Marcet del 5 de novembre del 1941 li exposa:
Me sembla admirable la idea de construir dues cases pera exercitants: crec que és una de les millors coses que poden fer-se avui per tal d’aturar la corrent de desmoralització que fa estralls a casa nostra, com arreu del món.
Rebran vostès de part meva un donatiu pera ajudar-los a dur a terme tan admirable iniciativa. El que li demano, és que’ l meu donatiu mantingui el caràcter anònim com és la meva costum en aquests casos. (Arxiu de l’Institut Cambó)
Aquestes donacions foren sempre càlidament agraïdes pels monjos. En una carta del 19 de juliol del 1945, el pare Escarré, aleshores abat coadjutor, adreçava a Cambó les paraules següents:
Sabent com V.E. estima el nostre Monestir i les nostres coses, no puc deixar de testimoniejar-li el nostre agraïment, encara una vegada més, per tot el que ha fet, essent una bona prova del seu afecte l’ofrena que vingué a fer-nos, en nom seu, el seu Secretari, d’un calze i d’unes canadelles de gran valor pertanyents al seu Oratori particular. És tot un simbolisme. […]. (Arxiu de l’Institut Cambó)
L’ajut podia arribar a detalls només aparentment de poca importància: Cambó va proveir de paper la comunitat monàstica durant la guerra –en l’exili navarrès de l’abat Marcet– i la immediata postguerra, perquè pogués prosseguir les seves publicacions.
Una altra congregació on tenia col·laboradors i amics personals és la dels caputxins de Catalunya. Entre ells destaca potser el pare Rupert Maria de Manresa, respectat intel·lectual i per molts anys secretari del Cardenal Vives. L’any 1939 Cambó va assumir les despeses de l’hospici on va passar els darrers mesos de la seva vida –l’Ospedale San Martino a Gènova–, així com del seu enterrament i de la construcció de l’altar que van erigir al pavelló que ocupava. La cel·la on es va allotjar va passar a portar el nom del frare caputxí.
Com s’esmenta a l’apartat “Pintura” d’aquest mateix web, el 1940, Cambó va regalar un retaule a la congregació dels caputxins de Sarrià, que durant molts anys havia estat no sols la seu de la cúria provincial sinó un reconegut centre d’irradiació intel·lectual freqüentat per il·lustres noucentistes. Es tracta del Crist beneint entre dos àngels, atribuït llavors a Fiorenzo di Lorenzo o a l’Escola de Perugino.
Cal mencionar aquí també que, com es prou conegut, Cambó va sufragar gairebé la meitat del cost de la decoració mural de la catedral de Vic per part del pintor Josep Maria Sert. Encarregada pel bisbe Torras i Bages i confirmada en un contracte del 1907, no va ser fins al novembre del 1923 que, amb la intervenció de Cambó, es va facilitar l’acompliment de l’encàrrec. L’octubre del 1927 es va poder inaugurar l’obra. Malmesa pels incendis del 1936, es va haver de refer després de la guerra.
En algun cas, l’acció de suport o compromís va necessitar anar més enllà de l’àmbit econòmic. L’any 1924, Besalú, poble natal del pare de Francesc Cambó, va rebre amb una gran festa l’arribada d’una nova relíquia de la Vera Creu per a la seva església. Es reposava així la que havia estat robada l’any 1899. Va ser Cambó qui, –potser gràcies a l’ajut del cardenal i amic Francesc Vidal i Barraquer– fa fer totes les gestions necessàries per aconseguir que el Papa Pius XI accedís a fer-ne portar una altra de Roma.
En les seves disposicions testamentàries Cambó hi va palesar un afecte especial envers dues esglésies parroquials, una d’empordanesa i l’altra, garrotxina. Va destinar una deixa a la restauració i el manteniment de l’església de Verges, el poble de la seva mare i on va néixer ell, i una altra a la de Besalú, on va passar la infantesa des dels quatre anys. En aquesta darrera vila, la deixa es féu servir per enriquir i protegir la relíquia de la Vera Creu que Cambó mateix hi havia donat als anys vint (Guardans Cambó, “Los mecenazgos de Cambó”, 2001).
Escriu Alexandre Galí que l’acció de mecenatge de Cambó “sembla adreçar-se al restabliment normal del diàleg de Catalunya amb el món en el pla de la ciència i de la cultura” (Galí 1986). Diferents projectes i activitats en deixen constància.
Ja el 1911 Cambó va participar en la fundació de la Casa de América, orientada a fomentar les relacions comercials entre Catalunya i Llatinoamèrica, i en va ser un dels principals patrocinadors. Als anys 20 Cambó va traslladar la seu de la institució, així com els seus arxiu, biblioteca i gabinet cartogràfic, al tercer pis del número 28 de la Via Laietana, on també hi havia la seu de la CHADE –companyia de la qual era vicepresident–. L’any 1927 va passar a anomenar-se Instituto de Economía Americana (IDEA – Casa de América).
Però sens dubte el projecte més ambiciós de Cambó de cara a la difusió exterior de la cultura catalana va ser la Fundació Cambó a la Sorbona, el Centre d’Études de l’Art Catalan et de la Civilisation Catalane (CEACC), que fou creat depenent de l’Institut d’Art et Archéologie de la Universitat París-Sorbona (París IV) i és el precedent de l’actual Centre d’Études Catalans (CEC) de la mateixa Universitat. Patrocinà conferències sobre Catalunya i publicà uns quants volums sobre art i arqueologia catalans.
Es va fundar l’any 1928 amb el compromís de Cambó de finançar-lo durant sis anys, amb 129.000 francs anuals, fins que s’acabés estabilitzant. El va dirigir Pierre Lavedan, doctor en història, catedràtic d’art modern a la Sorbona (1939) i membre de la Secció Històrico-Arqueològica de l’IEC (1935), conjuntament amb un Consell format per sis delegats, tres dels quals –Joan Estelrich, Josep Puig i Cadafalch i Lluís Nicolau d’Olwer– designats per Cambó.
La càtedra estava orientada a l’ensenyament, la investigació i la documentació i s’hi impartia un curs per any acadèmic, amb seminaris, a càrrec del professor Lavedan, i una sèrie anual de conferències públiques, a càrrec de diversos especialistes. En destacava una nodrida biblioteca sobre temes relacionats amb Catalunya (començada a partir de la de l’historiador Joan Tarré i Sans i amb volums enviats per la FBM, l’IEC, la Junta de Museus de Barcelona, la Generalitat i diverses editorials de l’època) i també allotjava un arxiu documental.
S’hi van organitzar conferències sobre història de l’art i la pintura a Catalunya, des del romànic fins al (llavors) art contemporani català. Entre els ponents hi figuren noms catalans tan rellevants com ara Josep Puig i Cadafalch (encarregat de gairebé totes les dels cursos 1936-1937 i 1937-1938), Lluís Nicolau d’Olwer, Agustí Duran i Sanpere, Manuel Trens, Joaquim Folch i Torres, Manuel Brunet, Pere Coromines, Josep M. Millàs i Vallicrosa, Guillem Forteza, Cèsar Martinell, Adolf Florensa, Jordi Rubió, Alfons Maseras, Alexandre Soler i March, entre altres; i ponents estrangers com ara Riccardo Filangieri di Candida, Wilhelm Neuss, Georges Gaillard, Paul Deschamps, Jurgis Baltrusaitis, Henri Focillon, Georges Hulin de Loo, Jean-Philippe Lauer, M. Schneider, entre altres.
S’havia projectat la publicació d’una col·lecció, la “Bibliothèque d’art catalan. Fondation Cambo”, que havia d’editar les tesis doctorals dedicades a l’art català que es presentessin a la Sorbona. El primer volum va ser la tesi Les chapiteaux de Sant Cugat del Vallès, de l’historiador de l’art lituà Jurgis Baltrusaitis. Sembla que aquesta col·lecció també havia de publicar cada any un volum amb una notícia de les tasques realitzades i les conferències del curs corresponent que, com que giraven totes al voltant d’una mateixa temàtica, haurien fet dels volums útils monografies; només hi ha constància que se’n publiquessin tres. Les publicacions es van estroncar l’any 1935.
La guerra civil n’interrompé les activitats i, de fet, en comportà la paralització fins el 1955, que deixà d’existir. La biblioteca fou traslladada al Centre d’Études Catalans de la Universitat de París-Sorbona (París IV). La biblioteca del CEC, també coneguda com a fons Cambó, fou un punt de trobada de l’exili català a París. Actualment, aquesta documentació, formada per més de 3.000 obres, està integrada al CEC i “és el fons bibliogràfic sobre catalanística més antic que existeix fora del domini lingüístic català i durant molts anys també fou el més important” (Bernat, “El fons Cambó a París: Història, Descripció i catàleg”, 2009).
El compromís amb la presència de Catalunya a l’exterior portà també Cambó a donar suport a l’Associació Catalana Pro-Societat de Nacions (ACPS-N), una estructura promoguda l’any 1924 per Joan Estelrich, que hi treballà amb polítics de diferents afiliacions, vinculada a d’altres de naturalesa semblant creades en altres Estats (Riquer 2010). L’intel·lectual mallorquí cercava internacionalitzar la cultura catalana i denunciar la situació del país sota el règim de Primo de Rivera. En aquest marc, el suport de Cambó va ser clau per a sufragar, per exemple, part de l’elevada quota que es demanava a les delegacions que volien participar als Congressos de Nacionalitats que organitzava la Societat de Nacions.
En un context diferent es pot mencionar el patrocini de Cambó a l’Exposició del Llibre Català a la Biblioteca Nacional de Madrid, de l’any 1927, que tingué un gran èxit (vegeu l’apartat “Iniciatives editorials” d’aquest mateix web). Uns anys més tard, i arran dels contactes polítics i culturals que havia propiciat aquesta exposició (i a fi de celebrar la caiguda de la dictadura) es va organitzar a Barcelona, el març del 1930, un Homenatge als intel·lectuals castellans. Cambó va assumir bona part de les despeses de la cinquantena d’intel·lectuals que hi va acudir i dels diversos actes en què va consistir.
Cambó es va interessar molt per la recerca arqueològica, que en el seu temps va fer molts dels grans descobriments del segle XX. Va estar afiliat a diverses institucions que vetllaven per la preservació i l’estudi de jaciments arqueològics, com ara l’associació Amigos de Ampurias, va sufragar els estudis d’experts i fins i tot va participar en el finançament directe d’algunes excavacions.
Una d’aquestes empreses va ser l’intent de crear una Escola Catalana d’Arqueologia Oriental amb seu a Atenes. Amb l’assessorament científic de Pere Bosch i Gimpera i el treball sobre el terreny de Josep Gibert i Buch, alumne de Gimpera a qui s’ha qualificat de «veritable pioner oblidat de l’arqueologia oriental a l’estat espanyol» (Vidal 2016). L’Escola, finalment, no es va arribar a fundar, però les excavacions, finançades per Cambó amb 20.000 marcs anuals, es van dur a terme, amb alguns resultats d’interès, a Naxos, Siquem i altres indrets de Palestina, al tombant de la dècada dels anys 30.
De l’actitud del mecenes en els moments que l’empresa prometia donar fruits en dóna testimoni la seva correspondència. De les cartes intercanviades amb Josep Gibert se n’ha conclòs que Cambó “no només es mostra actiu en els projectes de gran envergadura, i en el propòsit de prestigiar el nostre país, sinó que també posa tota la seva atenció en la formació del jove arqueòleg, en la seva situació personal i professional i en la manera d’atendre les seves necessitats” (Mirambell, “La correspondència de Francesc Cambó amb Josep Gibert”, 1997).
Així, d’una banda, Cambó supervisava i encoratjava la feina des de dins: En una carta del 5 de juliol del 1931, dedica a Gibert els mots següents:
Jo vull felicitar-lo dels seus treballs a Naxos, dels que Welter [professor de l’Institut Arqueològic Alemany d’Atenes i amic de Cambó] me fa el més gran elogi. (Fons Gibert)
D’altra banda, com ja hem vist que feia en altres casos, Cambó també s’encarregava de manera decidida de la imatge i la difusió del projecte, tal com demostra una altra carta adreçada a Ferran Soldevila, el 24 de novembre del 1931:
Espero que dintre pocs dies podré enviar-li, per a la Revista de Catalunya, una informació sensacional relativa a importantíssimes descobertes que està fent a Palestina una missió arqueològica, exclusivament catalana, que jo he organitzat darrerament. He exigit que, abans que es faci cap publicació en Revistes estrangeres, s’ha de fer la publicació a La Revista de Catalunya. (Fons Ferran Soldevila, Arxiu Nacional de Catalunya)
Entre les instruccions filantròpiques del testament de Cambó, ja esmentades més amunt, hi havia quatre deixes més, de dos milions de pessetes cadascuna, destinades a sengles institucions sanitàries importants de la ciutat de Barcelona: l’hospital de la Santa Creu i Sant Pau, la Casa Provincial de la Caritat, la Casa de la Maternitat i Expòsits i l’asil hospitalari de Sant Joan de Déu.
La destinada a l’antic hospital de la Santa Creu i Sant Pau es va utilitzar per habilitar el Col·legi Major de Medicina, que portà, a partir del 1959, l’epítet “de la Fundació Cambó”. Aquesta residència d’estudiants creada l’any 1958 es va clausurar el 1973. L’any 1980 es va col·locar una placa commemorativa on deia “Biblioteca Cambó” a la porta de l’antiga biblioteca històrica de l’hospital. Actualment, després d’una remodelació de l’espai, és la sala monumental resultat de les obres de restauració que porta el nom del benefactor d’aquest famós complex hospitalari modernista (Salmerón, “De Santa Creu a Sant Pau”, 2014).
Les altres tres, foren destinades als serveis socials de l’època que s’ocupaven dels infants barcelonins sense recursos.
Pel que fa a la deixa per a la Casa de la Maternitat, els seus gestors van decidir no dissoldre els diners en el pressupost anual ordinari de la institució i els van fer servir per construir una bona part del nou pavelló de l’àrea d’infància que va passar a portar el nom de Francesc Cambó a partir de la inauguració, l’any 1957.
El dia de la inauguració, Helena Cambó va descobrir davant les autoritats i un grup de criatures acollides per la institució, una làpida commemorativa amb la inscripció següent:
Pabellón Francisco Cambó
Con un cuantioso legado del ilustre patricio Don Francisco Cambó Batlle fueron emprendidas las obras de este pabellón que lleva su nombre, inaugurado el 4-VI-57.
La Diputación Provincial de Barcelona en memoria de gratitud.
El pavelló estava dissenyat per allotjar 165 nens de dos a tres anys, una franja d’edat mancada d’espai en les antigues instal·lacions. A aquestes s’hi sumaven 2.600 metres quadrats, distribuïts entre els quatre pisos de l’edifici, que estava situat entre els pavellons Prat de la Riba, construïts quaranta anys enrere. Amb una façana que donava a la Travessera de les Corts, emmarcava així la zona enjardinada interior del complex. (Guardans Cambó 2001, La Vanguardia 5-6-1957)
Una notícia del diari La Vanguardia del 6 de gener del 1948, “Un importante legado de don Francisco Cambó para la Beneficencia barcelonesa”, es feia ressò de la donació de Cambó a la ciutat de Barcelona en aquests termes:
[…] el legado aliviará los graves problemas económicos de varios de los centros benéficos y hospitalarios de más prestigio de Barcelona.[…]
El ejemplo del señor Cambó no puede menos de sugerir un aplauso en toda conciencia noble, sean cualesquiera las reservas particulares que se tengan respecto a su obra política. Muy por encima de todo lo que implica divergencias, estos rasgos del hombre eminente que al disponer de su fortuna para la posteridad se acuerda ante todo de la cultura y del acervo espiritual de la Patria, así como de las necesidades de los centros benéficos de la ciudad que fue palenque de sus actividades y objeto de sus vocacionales amores cívicos, merecen ser, en efecto, presentados como un paradigma de altruismo y de positivo servicio a sus conciudadanos en el orden cultural y material. (La Vanguardia 6-1-1948)
És probable que no quedi constància de molts gestos de Cambó en favor de la cultura, de causes a les que volia donar suport, o directament en ajut d’intel·lectuals i artistes. Accions puntuals que no sempre van deixar una traça visible o documentada.
Podem, però, mencionar-ne alguns exemples.
Segons reporta l’escriptor Albert Manent, Cambó va sufragar, l’any 1927 un viatge de Carles Riba i Caterina Albert a Grècia que, en paraules de l’escriptor, “va marcar la vida i l’obra de l’humanista” (Manent,“El mecenazgo de Cambó”, 1991).
També pot resultar curiós d’esmentar el fructífer regal de noces que Cambó va fer a Josep Maria de Sagarra, el desembre del 1936: un viatge a la Polinèsia francesa i a Tahití, en vaixell. Durant aquesta travessia, el poeta va escriure les seves famoses proses de viatge recollides a La ruta blava. Viatge a les mars del sud (1964) i el poemari Entre l’Equador i els tròpics (1946).
Cambó va fer amistat amb Manuel de Falla a l’Argentina, exiliat allí com ell. En el quadre d’aquesta amistat, Cambó va facilitar una contribució necessària al compositor andalús, desencisat i ja gran, per que pogués acabar amb tranquil·litat el poema simfònic “l’Atlàntida”, inspirat pel poema de Jacint Verdaguer. Juntament amb el duc d’Alba també va fer gestions per tal d’aclarir i donar garanties als drets d’autor de Falla des del Regne Unit. Així mateix, Cambó va trobar-li una de les residències on va viure a la població de Alta Gracia, el xalet Los Espinillos, i va pagar-ne, en secret del músic, les reparacions necessàries perquè s’hi pogués instal·lar.
D’entre els múltiples testimonis d’aquestes accions puntuals que, si més no, van quedar en la memòria de les persones que van conèixer i tractar Cambó, també destaquem el que va oferir Joan-Antoni Maragall i Noble, el polític i marxant d’art col·laborador de Cambó, en l’article commemoratiu de la mort del mecenes esmentat més amunt:
[…] recordaremos siempre el perfil de sus trazos humanos: pasión, “seny”, eficacia, dinamismo, rapidez en las decisiones, trato humano y cordial pero exigente y enardecido si las circunstancias lo exigían, orden y mesura en su vibrante actividad… todo ello sumado a una afectividad entrañable para los que fueron sus amigos y colaboradores, afectividad que se convirtió en generosidad cuando en momentos difíciles de la guerra civil, todos encontraron en Cambó una mano abierta de ayuda moral y material que alentó el ánimo en las dramáticas circunstancias de aquel trance. (Maragall, “El político, el mecenas y el catalán visto por los hombres de hoy”, 1976)
També hi ha documents que testimonien contribucions de Cambó a les entitats següents: al Centre Català de Mendoza (1920); a Juventud Obrera Cristiana (Argentina, 1941); a Casa de España (Argentina, 1941); a la filantròpica United Jewish Appeal (Nova York, 1942-1947); al Centro Obrero de Instrucción (Avellaneda, Argentina, anys 40); al Comité Argentino Pro-Yugoeslavia (anys 1943, 1944); al Comité de Solidarité Argentin avec les Écrivains Français, fundat el 1944 per la fotògrafa Gisèle Freund i presidit per l’escriptora i editora argentina Victoria Ocampo, coneguda de Cambó (1945); i a la Congregació de Nostra Senyora dels Dolors, a la qual va donar cinc mil pessetes per a la reconstrucció de la capella de Nostra Senyora dels Dolors, adjacent a l’església de Sant Vicenç de Besalú (1946).
Referències bibliogràfiques
Alsina 1976: Josep Alsina i Bofill et al., “El político, el mecenas y el catalán visto por los hombres de hoy”, La Vanguardia, 2-9-1976, p. 14. Té versió electrònica.
Balcells 2017: Albert Balcells, “El Conferència Club d’Isabel Llorach i Carles Soldevila entre 1929 i 1936 i la seva reconstrucció a partir de 1949”, Cercles. Revista d’història cultural, Barcelona: Universitat de Barcelona, núm. 20, 2017. Té versió electrònica.
Bernat 2009: Francesc Bernat i Baltrons, “El fons Cambó a París: Història, Descripció i catàleg”, dins Catalonia, revista dirigida per Denise Boyer, Université Paris-Sorbonne, 2, 2009. Té versió electrònica.
Fontbona 2001: Francesc Fontbona, “El mecenatge en la dinàmica cultural”, dins El món de Cambó. Permanència i canvi en el seu 125è Aniversari, Barcelona: Alpha, 2001, p. 125-139.
Galí 1986: Alexandre Galí, Història de les institucions i del moviment cultural a Catalunya. 1900 a 1936, vol. 18, Barcelona: Fundació Alexandre Galí, 1986.
Guardans Cambó 2001: Rafael Guardans Cambó, “Los mecenazgos de Cambó” (conferència pronunciada a les Jornades humanístiques de la Fundación Tomás Moro l’any 1989 i reescrita el 2001).
Guardans Vallès 1997: Ramon Guardans Vallès, “L’origen i les vicissituds de la Col·lecció Cambó”, dins el catàleg La col·lecció Cambó del Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona: MNAC, 1997. Té versió electrònica.
Jardí 1995: Enric Jardí, Cambó. Perfil biogràfic, Barcelona: Pòrtic, 1995.
Manent 1991: Albert Manent, “El mecenazgo de Cambó”, La Vanguardia, 20-5-1991, p. 27. Té versió electrònica.
Maragall 1976: Joan Anton Maragall i Noble et al., “El político, el mecenas y el catalán visto por los hombres de hoy”, La Vanguardia, 2-9-1976, p. 14. Té versió electrònica.
Millet 1982: M. Dolors Millet i Loras, “La Revista Musical Catalana. Índex alfabètic d’autors i de matèries”, (inclou una introducció) Recerca musicològica, núm. 2, p. 125-172, 1982. Té versió electrònica.
Mirambell 1997: Enric Mirambell i Belloc, “La correspondència de Francesc Cambó amb Josep Gibert”, dins Revista de Girona, núm. 184, setembre – octubre, 1997, p. 44-47. Té versió electrònica.
Montserrat 2007: Josep Montserrat Molas, “Instituciones y movimientos culturales en Alexandre Galí: una aportación a los Estudios Culturales” dins Estudios culturales. Una introducción, Michele Cometa & al. (ed.), Madrid: Verbum, 2007.
Ribas 2000: Frederic Ribas, “Cambó: economista, multimilionari i filantrop”, Revista de Catalunya, núm. 151, maig 2000.
Ribas 2008: Frederic Ribas, Retrat d’una elit catalanista. Deixebles i hereus de Cambó: 20 personatges, Barcelona: Sunya, 2008.
Riquer 1996: Borja de Riquer, L’últim Cambó (1936-1947). La dreta catalanista davant la Guerra civil i el primer franquisme, Vic: Eumo, 1996.
Riquer 2009: Borja de Riquer, “Francesc Cambó, polític i mecenes noucentista”, dins La imaginació noucentista, Barcelona: Angle Editorial, 2009; “El Fil d’Ariadna”, 32, p. 69-88.
Riquer 2010: Borja de Riquer, “Joan Estelrich i Francesc Cambó: les complexes relacions entre intel·lectuals i polítics”, dins Actes de les jornades d’estudi sobre Joan Estelrich. Palma-Felanitx 17, 18 i 24 d’octubre de 2008, Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Consell de Mallorca, 2010, “Textos i Estudis de Cultura Catalana” 161, p. 107-132.
Safont 2017: Joan Safont, Sabotatge contra Franco. Episodis d’oposició dels que havien guanyat la guerra, Barcelona: Angle Editorial, 2017; “El fil d’Ariadna”, 100.
Salmerón 2014: Pilar Salmerón, “De Santa Creu a Sant Pau. El blog de la història de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau”. Té versió electrònica.
Soldevila 1931: Carles Soldevila, “Memòria”, dins Conferències de l’any 1929, vol. I., Conferentia Club, Barcelona, 1931; p. 267.
Vidal 2016: Jordi Vidal «La escuela de arqueología del Mediterráneo Oriental que no pudo ser. Aproximación a la figura de Josep Gibert i Buch», Archivo Español de Arqueología, 89, p. 181-1912016. Té versió electrònica.